Terugbetaling elektrisch laden
U heeft wellicht al vernomen dat er momenteel enige discussie bestaat over de terugbetaling van elektriciteitskosten door de werkgever aan de werknemer met betrekking tot het opladen van elektrische bedrijfswagens.
In beginsel is deze terugbetaling geen bijkomend belastbaar voordeel, mits voldaan wordt aan de volgende cumulatieve voorwaarden:
- De thuislader of laadpaal kan registeren en communiceren hoeveel elektriciteit er wordt gebruikt voor het opladen van de bedrijfswagen.
- De car policy verwijst expliciet naar de terugbetaling van de met thuislader opgeladen elektriciteit.
- De terugbetaling is uitsluitend gebaseerd op de werkelijke elektriciteitskosten van de werknemer.
Deze derde voorwaarde is in de praktijk een moeilijke oefening voor de werkgever. Dit is namelijk afhankelijk van factoren zoals de energieleverancier, het type energiecontract, het tijdstip van laden en de aanwezigheid van zonnepanelen. Dit zou betekenen dat voor elke werknemer afzonderlijk een beoordeling moet plaatsvinden, wat aanzienlijke administratieve complicaties met zich meebrengt.
Momenteel hanteren de meeste bedrijven het gewestelijk CREG-tarief voor de terugbetaling. Dit brengt echter risico’s met zich mee dat de terugbetaling niet overeenstemt met de werkelijke kost, waardoor er een extra voordeel ontstaat.
De minister van Financiën heeft aangekondigd dat er een circulaire in voorbereiding is om tijdelijk een specifiek CREG-tarief te introduceren. De exacte hoogte van dit bedrag is op dit moment nog niet bekend.
Dit zal een tijdelijke oplossing zijn totdat technologische ontwikkelingen het mogelijk maken om de werkelijke kosten per werknemer te bepalen, bijvoorbeeld door middel van een submeter met een afzonderlijk energiecontract.
Tevens is het nog onduidelijk of de RSZ dit fiscale standpunt zal volgen.
Van zodra er meer nieuws is, brengen wij u op de hoogte.
Wenst u meer informatie?
Neem dan gerust contact op met onze Sociaal Consulenten via payroll@decostere.be