Rulingdienst voor de Vlaamse registratie- en erfbelasting

Vermogens- en successieplanning

Op 1 januari 2015 werd de materie van de registratie- en erfbelasting overgeheveld van de Federale naar de Vlaamse belastingadministratie.

Sedert 14 augustus 2015 is het nu ook mogelijk om bij de Vlaamse Belastingdienst een voorafgaande beslissing aan te vragen met betrekking tot de toepassing van de registratie- en erfbelasting. De Vlaamse overheid heeft immers een ‘Vlaamse Rulingdienst’ (besluitvormingsorgaan) opgericht. Bij het opstellen van een complexere successieplanning is het vaak aangewezen om op voorhand groen licht te krijgen van de administratie, zodat de geplande operatie haar beoogde uitwerking krijgt en later niet wordt aangevochten door de fiscus.



Vlaamse rulingdienst

De Vlaamse belastingdienst buigt zich over de voorafgaande beslissingen die uitsluitend verband houden met de Vlaamse Codex Fiscaliteit.

Bij een ‘voorafgaandelijke beslissing’ (ruling) geeft de belastingadministratie een voor haar bindend oordeel over de wijze waarop de wet dient te worden toegepast in een concrete situatie. De aanvrager van de ruling dient zich bij de uitvoering van de verrichting echter te houden aan de omstandigheden zoals in de aanvraag beschreven en aan de door de administratie eventueel opgelegde voorwaarden. De voorafgaande beslissing mag geen vrijstelling of vermindering van belasting tot gevolg hebben.



Aanvraag ruling

De aanvraag om een voorafgaande beslissing moet schriftelijk gericht worden aan de Vlaamse Belastingdienst, Vaartstraat 16, 9300 AALST. De aanvraag moet gemotiveerd zijn en volgende gegevens bevatten:

  • De identiteit van de aanvrager, die van de betrokken partijen en derden;
  • De volledige beschrijving van de bijzondere situatie of verrichting;
  • De verwijzing naar de wettelijke of reglementaire bepalingen waarop de beslissing moet slaan.



Bij de aanvraag moet ook een kopie gevoegd worden van de aanvragen die voor hetzelfde onderwerp zijn ingediend bij de fiscale overheden van de EU-lidstaten of van derde staten waarmee België een dubbelbelastingverdrag heeft gesloten, en van de beslissingen over die aanvragen. Zolang er geen beslissing is genomen, moet de aanvraag aangevuld worden met elk nieuw element dat betrekking heeft op de voorgenomen situatie of verrichting.



Antwoord- en beslissingstermijn

Uiterlijk binnen de 15 werkdagen vanaf het ogenblik dat de aanvraag volledig is, licht de ‘bevoegde entiteit van de Vlaamse administratie’ de aanvrager in over de vastgestelde antwoordtermijn.

De voorafgaande beslissing wordt meegedeeld aan de aanvrager binnen de 3 maanden vanaf de datum van de indiening van de aanvraag. De ‘bevoegde entiteit van de Vlaamse administratie’ en de aanvrager kunnen onderling overeenkomen om deze termijn te wijzigen.



Publicatie op website

De voorafgaande beslissingen zullen op anonieme wijze gepubliceerd worden op de website van de ‘bevoegde entiteit van de Vlaamse administratie’.