Elektronische factuur aan de Vlaamse overheid: verplicht vanaf 01/01/2017

Boekhouding & fiscaliteit

Vanaf 1 januari 2017 is iedereen die aan de Vlaamse overheid factureert, verplicht om een elektronische factuur aan te leveren. Facturen aan de federale overheid worden pas vanaf eind 2017 verplicht elektronisch, maar toch doet u er goed aan om hier alvast op te anticiperen. Een elektronische factuur is niet louter een eenvoudige PDF, maar moet verzonden worden via een vaste standaard in XML UBL2.1– formaat.

Indien u met uw onderneming klaar bent om de stap te zetten naar volledige digitalisering van uw facturatieproces met aanlevering van de factuur in XML– formaat, dan hanteert u best een boekhoud – of ERP – pakket die deze automatisch kan aanmaken en verwerken. Hier vindt u een overzicht van pakketten die deze techniek ondersteunen..

Indien u met uw onderneming deze stap echter nog niet wilt zetten maar wel aan de Vlaamse overheid factureert, kan u voor die facturen altijd beroep doen op het online portaal Mercurius om alsnog de volwaardige elektronische variant te versturen. Deze toepassing beoogt echter enkel elektronische facturen aan de overheid.

Meer informatie omtrent de verplichting vindt u hier